NEWS ABOUT US PROFILES CAREERS CONTACT COMPANY MAGAZINE Home
choose one

Zwodowano prototypową jednostkę
w Stoczni Północnej SA

Stocznia Północna SA, należąca do Grupy REMONTOWA, zwodowała 14.07.2007, swój kolejny statek - prototypową jednostkę do przewozu ładunków ciężkich na otwartym pokładzie.

Zwodowany statek przeznaczony jest do transportu ciężkich ładunków wielkogabarytowych na pokładzie otwartym (statek nie posiada typowych ładowni).
Jednostka o numerze budowy B 602/1 i nazwie AURA, budowana jest na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowa  im. J. Piłsudskiego S.A. dla fińskiego armatora Meriaura Oy (armator zarejestrowany: OY Gaiamare) mającego swą siedzibę w Turku, w Finlandii.
Jest to największy obecnie statek budowany w Stoczni Północnej.
Projekt statku powstał w biurach projektowych Grupy REMONTOWEJ oraz w fińskich firmach projektowo-konsultingowych we współpracy z Aker Yards i przy wsparciu funduszy na rzecz rozwoju nauki i techniki od fundacji TEKES (Fińskiej Agencji Finansowania Techniki i Innowacji).
Statek o charakterystycznej sylwetce - z niewielką nadbudówką na dziobie i dużym szerokim pokładem - przewozić będzie mógł ładunki o łącznym ciężarze przekraczającym 4 tysiące ton, takie, jak:
- konstrukcje stalowe, w tym głównie części (bloki i sekcje) statków pomiędzy stoczniami (armator posiada umowę na przewóz konstrukcji stalowych dla największego koncernu stoczniowego Aker Yards),
- wieże elektrowni wiatrowych,
- ciężkie maszyny i wyposażenie,
- kontenery.
Statek napędzany jest dwoma pędnikami azymutalnymi produkcji Rolls Royce Aquamaster ze śrubami nastawnymi. W połączeniu ze sterem strumieniowym o mocy 450 kW na dziobie daje to jednostce doskonałe właściwości manewrowe. Źródłem energii na statku dla napędu i celów pomocniczych są dwa zespoły prądotwórcze z silnikami głównymi produkcji Wartsila o łącznej mocy 4440 kW.
Najwyższa klasa lodowa kadłuba i mocny napęd umożliwiają pracę w zimowych warunkach w Zatoce Fińskiej.
Statek wyposażony będzie w system nawigacyjny i radiokomunikacji składający się z precyzyjnie dobranych urządzeń najnowszej generacji.
Jednostka budowana jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas na nieograniczony rejon pływania, klasę lodową i klasę automatyki siłowni.
Przekazanie statku  Armatorowi planowane jest na IV kwartał b.r.
Kierownikiem projektu jest Andrzej Ohler.

Charakterystyka podstawowa:

Długość101,30 m
Szerokość18,80 m
Wysokość boczna6,55 m
Zanurzenie maksymalne4,60 m
Prędkość eksploatacyjna13 węzłów
Nośność4600 t
Powierzchnia pokładu1500 m2


Copyright 2005 Remontowa